학사일정

교육과정

전공 CDR
교육과정 및 교과목 해설서
학년도 2024 학기 1학기
이수구분 1전선 학수번호 1전선
교과목명 소비자심리의이해
교과목명(영문) Consumer psychology
교과목해설 현대 사회에서 소비는 산업을 이끄는 동력일 뿐만 아니라, 개인의 정체성을 표현하는 중요한 주단이 되고 있다. 현대인은 단지 필요에 의해서만 소비하는 것이 아니라 매우 다양하고 복잡한 심리적 의사결정과정을 통해 소비를 한다. 본 교과목은 소비의 본질에 한 걸음 다가서고자 하는 소비자학의 기초로서 소비의 제 국면에 개입하는 다양한 심리적 현상을 소비생활의 실제에 초점을 맞추어 탐구한다. 또한 소비자 구매의사결정과 정보처리과정을 사회심리적 모델을 중심으로 분석하고 이에 영향을 미치는 심리적,사회적,문화적 요인들을 검토한다.
교과목해설(영문) In modern society, consumption serves as not only a driving force for industries but also a significant pillar for expressing individual identities. Today's individuals engage in consumption not solely out of necessity but through highly diverse and intricate psychological decision-making processes. This course aims to delve deeper into the essence of consumption, focusing on various psychological phenomena that influence consumer behavior within the context of real-life consumption experiences. Furthermore, it examines the social psychological models underlying consumer purchasing decisions and information processing, reviewing the psychological, social, and cultural factors that influence them.
top